تبلیغات
انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ - دو چالش کشتیرانی کانتینری جهان

دو چالش کشتیرانی کانتینری جهان

دو چالش کشتیرانی کانتینری جهان

کاهش نرخ حمل و نقل کانتینر و مازاد ظرفیت ناوگان جهانی کانتینربر همچنان مشکل گزنده صنعت کشتیرانی کانتینری محسوب می‎شود.

شرکت کشتیرانی کانتینری مرسک دانمارک با توجه به رشد بالای حمل و نقل کانتینری این شرکت در مسیر آسیا به سایر نقاط جهان در نخستین هفته های سال جدید چینی، پیش‎بینی کرد که شرایط بازار کانتینری که هم اکنون با تقاضای کم و مازاد ظرفیت دست و پنجه نرم می کند، بهبود خواهد یافت.

به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز، بزرگترین خطوط کشتیرانی کانتینری جهان از نظر ظرفیت، اعلام کرد که حجم حمل و نقل کانتینری از آسیا به نقاط دیگر دنیا طی سال گذشته تا آغاز سال نو چینی 10 تا 15 درصد افزایش یافته است.

دلیل این افزایش،  تلاش تولیدکنندگان چینی برای صادرات کالاهای خود پیش از آغاز تعطیلات چند هفته ای سال نو در این کشور عنوان می‎شود.

رابرت ون ترویجن، مدیرعامل شرکت Maersk Line Asia Pacific، گفت: "به طور قطع در این موقع از سال نسبت به سال پیش تقاضای بیشتری دیده می‎شود، که خود یک نشانه مثبت برای شروع یک سال خوب است."

با وجود آغاز قدرتمند بازارها در آستانه سال نو چینی، کاهش نرخ حمل و نقل دریایی کانتینر و مازاد ظرفیت ناوگان جهانی کانتینری همچنان مشکل گزنده صنعت کشتیرانی کانتینری محسوب می‎شود. هم اکنون نرخ حمل کانتینر در بیشتر خطوط به کمترین سطح تاریخ خود رسیده است. موسسه مشاوره دریایی Drewry پیش بینی کرد که صنعت کشتیرانی کانتینری در سال 2016 میلادی شاهد ضرر بیش از پنج میلیارد دلاری باشد.

ون ترویجن اظهار کرد که ناوگان کشتی های کانتینری جهان در سال گذشته هشت درصد رشد داشت و تمامی کشتی‎های نوسازی که به این ناوگان وارد شدند هم اکنون بیکار هستند. وی بیان کرد که رسیدن به توازن مناسب میان عرضه و تقاضا در صنعت کشتیرانی کانتینری ممکن است چندین سال به طول بیانجامد.

نرخ حمل کانتینر در بازارهای مقطعی از بندر شانگهای به بندر روتردام در اروپا در ماه دسامبر 2015 نزدیک به 79 درصد کاهش یافت و به 222 دلار برای هر کانتینر 20 فوتی رسید. این سطح برای بیشتر شرکت های کشتیرانی سودآور محسوب نمی شود.

عملکرد صنعت کشتیرانی کانتینری یکی از شاخص‎های مهم در اقتصاد جهانی است. ون ترویجن گفت: "ما این را احساس می کنیم که نرخ‎های کنونی موجب افزایش تقاضا نمی شود، در واقع به خاطر نرخ پائین نیست که تقاضا بالا می رود."

به احتمال فراوان افزایش تقاضای کالا در اروپا در فصل بهار امسال موجب بالا رفتن تقاضای کانتینری در مسیر آسیا-اروپا می‎شود. از سوی دیگر، با بهبود اقتصاد آمریکا نیز انتظار می رود که روند رشد تجاری در مسیر میان اقیانوس آرام از آسیا به آمریکای شمالی ادامه یابد.

ون ترویجن بر این باور است که با توجه به ارزش پائین ارز در کشورهای آسیایی و رشد پائین اقتصاد چین، تجارت کالا به ویژه مواد اولیه، کاغذ، و محصولات پتروشیمی از اروپا به آسیا در ادامه سال 2016 همچنان پائین خواهد ماند.


نظرات مطلب
فرم ارسال نظر
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
درباره سایت
  • انجمن علمی دریانوردی دانشگاه آزاد خارگ یک انجمن علمی دانشجویی است که زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارگ فعالیت میکند.
    این انجمن می کوشد تا در معرفی رشته دریانوردی (ناوبری) و پیشرفت و توسعه این رشته نقشی را ایفا کند.
    در راستای بهبود عملکرد این وبلاگ منتظر نظرات، پشنهادات و انتقادات شما کاربران گرامی هستیم.

    موفق و سربلند باشید.

امکانات سایت

تصاویر منتخب

انجمن علمی ناوبری دانشگاه آزاد اسلامى واحد خارگ

Marine Scientific Society of Kharg Maritime College